Forskning visar att för mycket stillasittande för barn är skadligt
Vi sitter på ett stort problem även i skolan.
Trots att kontorsarbetsplatserna har utvecklats enormt de senaste årtiondena, så ser det i skolan många gånger fortfarande ut som på 70-talet. Naturligtvis är god arbetsmiljö lika viktigt för barn som för vuxna. Tekniska hjälpmedel, färre gympalektioner och färre fritidsaktiviteter har gjort barnen mindre aktiva. Men att använda dator eller surfplatta innebär inte att man måste sitta ned.
Varför är stillasittande dåligt?
Det finns många skäl till att stillasittande är dåligt. Ett skäl är att LPL (Lipo Protein Lipase), som är ett enzym som spelar en viktig roll vid ämnesomsättningen, blir inaktivt. LPL:s syfte är att underlätta transporten av fettsyror inuti cellerna i hela kroppen, i musklerna och hjärtvävnaden för att nämna några. Vid stillasittande är LPL inaktivt vilket leder till att fett lagras i fettvävnad istället för att förbrännas som energi i musklerna.
WHO:s rekommendationer fysisk aktivitet för barn i åldrarna 5 – 17 år:
Barn och ungdomar i åldern 5-17 bör dagligen ägna sig åt minst 60 minuter fysisk aktivitet, medel till kraftig intensitet. Fysisk aktivitet inkluderar lek, spel, sport, transport, sysslor, rekreation, idrott eller annan planerad motion, inom ramen för familjen, skolan och samhällsaktiviteter. Mer än 60 minuter ger ytterligare fördelar för hälsan. De mesta av den dagliga fysiska aktiviteten bör vara rörelse av medel intensitet. Högintensiv träning bör införlivas (inklusive sådana som stärker muskler och ben), minst 3 gånger per vecka.
Hur aktiva är barn och ungdomar?
Här följer några exempel: Studier i Sverige visar att endast 30% av 4-åringarna når upp i rekommenderad fysisk aktivitet på vardagarna och bara 20% av 4-åringarna når upp i rekommenderad fysisk aktivitet på helgerna (se tabell). Dessutom är det bara var åttonde 13-åring som rör på sig tillräckligt mycket varje dag. Man har också efter undersökningar konstaterat att bara 50% av skolidrotten är ”aktiv” tid, resten är stillasittande genomgångar och teori.
Men fysisk aktivitet behöver inte bara vara idrott.
En aktiv arbetsmiljö ger piggare elever som lättare kan koncentrera sig och få mer lust till lärande. Genom att ge barnen möjlighet att stå upp och jobba så skapar vi ett naturligt inslag av aktivitet i klassrummet. Det har visat sig att bara 10 minuters aktivitet per timme motverkar negativa effekter av stillasittande.