Barn som får vara fysiskt aktiva under lektionerna presterar bättre i skolan.
Den fysiska miljön har stor betydelse för skolans lärandemiljö. Rör man på sig blir man piggare och gladare, koncentrationen och kreativiteten förbättras. Aktuell hjärnforskning visar att ett kort, aktivt avbrott under lektionstid vässar hjärnans förmåga att ta till sig, behandla och minnas information.
POP by ActiveS – för ökad aktivitet och bättre koncentration i klassrummet!
Forskning och trender pekar åt samma håll – vi rör oss för lite och stillasittandet ökar. De flesta skolbarn rör på sig mycket mindre än rekommenderat trots att vi vet hur bra det är med fysisk aktivitet för hjärnan och inlärning. Redan från årskurs 1 får barnen tillgång till skärmplattor och bärbara datorer, vilket också ökar stillasittandet. I kombination med detta blir skolgårdarna mindre.
Visste du att:
– Jämfört med 1995 så har antalet barn som cyklar till skolan minskat med 55%.
– Att i Sverige har 75-åringar mer vardagsmotion än 18-åringar.
– 50% av ”gympan” i skolan är inaktiv tid.